05 mrt In gesprek over inclusiedans.
Een blog over inclusiedans, gemaakt door Maud de Kroon naar aanleiding van een vraaggesprek met Annette Truijens van dDP.
leestijd: 2 minuten
Inclusie gaat over het omschoppen van onze zogenaamde hokjesmaatschappij. Binnen onze samenleving zijn er een aantal verschillende definities van het woord ‘inclusie’. Het uitgangspunt is het insluiten in de (dans)samenleving van mensen met een fysieke, mentale, cognitieve en sociale beperking. Maar inclusie behelst bijvoorbeeld ook samenwerken met mensen vanuit een culturele diversiteit. Het uitgangspunt van deDansPunt. is om dans(kunst) toegankelijk te maken voor iedereen, dus zowel voor publiek als makers als spelers | dansers. Het gaat hierbij vooral om kansen geven en mogelijkheden zien. De hoop is er om straks niet meer te praten over inclusie of mensen met een beperking. Maar dat we daadwerkelijk iedereen gelijk trekken.
Inclusieve podiumkunsten
Als we het hebben over inclusieve podiumkunsten in de maatschappij dan gaat het over een basishouding die we aannemen. Een verwachting. Het maatschappelijke beeld is, deels, aan het veranderen. Er wordt steeds meer bewustwording gecreëerd en dat is goed. Het bewust worden wordt ook steeds meer aangewakkerd door de media. Er is nu bijvoorbeeld zelfs een minister van gehandicaptenzaken. Ook binnen dans is er steeds meer aandacht voor inclusieve podiumkunsten. Maar we zijn er nog niet! Er moet nog een heleboel gebeuren voordat we de inclusieve podiumkunsten een waardige plek in het totaalplaatje kunnen geven. Zo gaat het met alles waaraan je begint: het heeft tijd nodig.
Blijven praten
Ouders van kinderen met een beperking weten niet altijd dat kunst een manier is om hun kinderen uit te dagen en te stimuleren om kennis te maken met de kunst en cultuur en dat ze zich daarin kunnen verdiepen. Het is tot nu toe nog te kleinschalig en beperkt om al veel terug te kunnen geven en uit te kunnen wisselen. Er is meer nieuwe aanwas nodig om te kunnen differentiëren. Het belangrijkste is dat we het gaan aanpakken en dat we met elkaar in gesprek blijven gaan.
Dansdocenten
Voordat je begint met werken in een inclusief (kunst)werkveld moet je weten wat het inhoud en welke mogelijkheden er zijn. Daarnaast moet je ook nieuwsgierig zijn. Er is bereidheid nodig om in gesprek te durven gaan en jezelf open te stellen. Inclusief werken vereist een bepaald improvisatie en anticipatie talent. Om veiligheid te bieden in je les, want dat is één van de allerbelangrijkste stappen, moeten de leerlingen jou kennen en jij je leerlingen. Wie heb je voor je neus? Wat zijn de mogelijkheden? En waar liggen nog kansen? Denk ruim. Iedereen heeft zijn eigen uitdagingen.
Wil je meer informatie of uitwisseling m.b.t. dit onderwerp? Neem dan gerust contact op met ons. Tijdens haar stage ontfermt Maud zich binnen ons team over inclusie.
Geen reactie's